Prvotní zadání projektu

Na startu je vhodné si připomenout, co má být naším hlavním cílem v roli UX designéra. Žádné barevné obrázky, ale vytvoření přesného zadání projektu.
Každý projekt vždy začíná poptávkou

Nějaký zadavatel si nás vybral — ať už přímo, nebo za sebou máme vítězné výběrové řízení — a chce od nás vytvoření webu, online služby, mobilní či počítačové aplikace či jiného interaktivního rozhraní (pro jednoduchost se zde ale věnujeme pouze příkladu zpracování projektu návrhu webu).

Role klienta a designéra mohou být i jen virtuální

Pozn.: Je vhodné myslet na to, že zde můžeme být i sami sobě klientem. Zadavatelem může být naše vlastní firma, můžeme pracovat na in-house projektu. Ale i v tomto případě je dobré si aspoň pomyslně role rozdělit a pracovně rozlišovat, kdo a kdy právě jedná jakoby za zadavatele a kdo za realizátora. Mnoho věcí nám to do budoucna může usnadnit.

Všechno, co nám předloží klient jako podklady, vnímejme silně kriticky

Máme zakázku, ocitáme se na startu nového projektu. Máme před sebou jakousi — ještě trochu neurčitou — poptávku na vytvoření webu. Úplně prvním krokem v této fázi bude stát se, aspoň pro začátek, velkým pesimistou a přepnout se do určitého negativistického a silně kritického módu. Zadání zakázky budeme považovat jen za orientační, zcela nezávaznou a ve výsledku možná i irelevantní představu klienta, co přibližně od nás očekává. V dalších krocích bude naším úkolem skutečné zadání vypátrat a sestavit podrobné parametry projektu.

Čím víc zpřesňujeme zadání, tím víc navrhujeme parametry řešení

Každý designér časem zjistí, že postupné zpřesňování a vymezování zadání se postupně prolíná do samotného návrhu. Není zde přesná hranice: čím přesněji si definujeme a specifikujeme potřeby a požadavky na výsledný produkt, tím více z něj už máme vytvořeno. Dá se říci, že s dobře a podrobně definovaným zadáním máme design z půlky hotový. Právě proto je tato úvodní investigativní a analytická část tolik důležitá.

Přesné zadání projektu není úkolem zadavatele, ale hlavním, nejtěžším a nejdůležitějším úkolem designéra.

Na začátku se jen letmo rozhlédnout a nasát atmosféru. Na detaily dojde později.

Musíme ale vždy vycházet z toho, že ani to nejpodrobnější zadání od zadavatele není relevantní. Budeme je zatím brát s velkou rezervou. Pouze rychle nasajeme základní informace o klientově oboru, zhruba projdeme jeho web (pokud už nějaký má) a letmo prolétneme weby těch, které intuitivně považujeme za možnou konkurenci. V tuto chvíli není moc vhodné snažit se získat příliš mnoho informací — obvykle o daném oboru prakticky nic nebudeme vědět a nějakým hádáním a tápáním ve tmě jen zbytečně ztratíme čas a prostředky na poměrně nejistém poli. Na detailnější průzkum budeme mít ještě prostor. Nyní potřebujeme pouze elementární informace. Zjistíme si opravdu jen to nejzákladnější, abychom se jednak ujistili, že budeme schopni a ochotni na zakázce pracovat (zvládneme zabezpečený informační systém pro armádu? chceme spolupracovat na službě, kterou považujeme za neetickou?), jednak abychom si udělali rámcový přehled o daném oboru — a pokud si myslíme, že by to šlo, domluvíme si s klientem úvodní schůzku.